reviews

The authors of this collection of texts enter a range of different ‘territories’ in order to address our contemporary intellectual concerns and, above all, political worries through some theoretically well-founded perspectives on the historic and recent transfigurations in populism’s social, symbolic and artistic domain …. Schober offers in a nutshell an idea of a theory of the popular and populism.
on: Anna Schober (ed.), Popularization and Populism in the Visual Arts: Attraction Images (2019). In: Visual Studies 2020, Darko Strajn

Die Autor_innen legen nicht nur überzeugend dar, wie Konzepte von Geschlecht
in Debatten um Identität, Sexualität bzw. Familie zur Geltung kommen und politische Gestaltungsräume
wirkmächtig beeinflussen; darüber hinaus situieren sie den Konstruktionscharakter der Kategorie
Geschlecht selbst in politischen Kontexten. Anhand produktiver Perspektivverschiebungen auf die
Kategorie Geschlecht in ihrem kulturellen Zusammenhang wird veranschaulicht, dass Inszenierungen
sowie theoretische Konzepte von Geschlecht stetigen Metamorphosen unterworfen sind. Der Band
eröffnet damit gerade Wissenschaftler_innen eine vertiefende Lektüre, die sich für Imaginationen
und Repräsentationen von Geschlecht an den Schnittstellen zwischen Wissenschaft, politischer sowie
ästhetischer Praxis interessieren.

on: Andreas Landenohl and Anna Schober, Metamorphosen von Kultur und Geschlecht. In: KULTonline Nr. 54 2018, Katharina Wolf

Vielmehr liefert Schober einerseits eine breit angelegte, historisch reich fundierte philosophische Reflexion zur Stellung der Intentionaliät und politischer Praktiken in demokratischen Gesellschaften, und andererseits der Beziehung von Kunst und Politik. Sie verwendet politische Theorie, ohne in jenem terminologischen Bannkreis zu verharren, der philosophische Debatten für Kulturwissenschaftler teilweise so unergiebig gestaltet. Zugleich aber halten sich historische Empirie und philosophische Reflexion produktiv am Leben, Theorie wird hier nicht zu Tode operationalisiert, sondern dient einer produktiven, letztlich selbst politischen Auseinandersetzung mit dem Thema politischer Ästhetik.
on: Ironie Montage Verfremdung, in: Interface: a journal for and about social movements, David Eugster

This is an authoritative yet accessible and stimulating study of one of cinema’s headiest moments, particularly felt in Schober’s ability to convey the character and vitality of 1960s European culture across diverse political environments; her attention to Yugoslavia uncovers a rich cinematic legacy overlooked in other studies. This book is highly recommended.
on: The Cinema Makers, in: Journal of Contemporary European Studies, Ann Murray

This volume proposes a convincing, refreshing, and inspiring interpretation of almost forty years of film activism in central and south-eastern Europe. This book deserves to be widely read and discussed.
on: The Cinema Makers, in: Kult Online, Fernando Ramos Arenas

Schober’s thorough study represents a compelling stepping-stone to further multidisciplinary work on cinema and urban public.
on: The Cinema Makers, in: Transnational Cinemas, Martin Zebracki

The Cinema Makers is, undoubtedly, an interesting work to understand arthouse cinema in terms of production and consumption in fortress Europe and, more importantly, on its mostly unexplored margins.
on: The Cinema Makers, in: Afterimage: The Journal of Media Arts and cultural Criticism, Ana Bento-Ribeiro


Links

  • Review Visual Studies Darko Strain zu Anna Schober (ed.), Popularization and Populism in the Visual Arts: Attraction Images. In: Visual Studiess, Vol. 36 2020, (Darko Strajn)